تناسب اندام

روش علمی کاهش وزن (ریزش مو در زمان کاهش وزن نشانه عدم تغذیه مناسب است)

ریزش مو در زمان کاهش وزن نشانه عدم تغذیه مناسب است.

 

چگونه وزن خود را کاهش دهیم

قبل از این که شروع به لاغر شدن کنید لازم است به چند نکته مهم توجه کنید:

-اگر اضافه وزن دارید ابتدا باید از نظر فعالیت غده تیروئید بررسی شوید. کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن شود.

-هرگز از رژیم های سخت و طاقت فرسا برای کاهش وزن استفاده نکنید: چنین رژیم هایی می تواند آسیب های جدی به بدن و سیستم ایمنی وارد کند. بدن انسان علاوه بر نیاز به کالری، به انواع ویتامین و املاح، مانند آهن و کلسیم هم نیاز دارد و چون سلول های مو، خون و پوست بیشترین تکثیر را دارند بیشترین آسیب را متحمل می شوند. در صورتی که رژیم لاغری شما منجر به ریزش مو شده است، بدانید که آهن و اسید فولیک کافی به شما نرسیده است و احتمالا کم خونی هم پیدا کرده اید.

-هرگز از داروهای شیمیایی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید: بعضی از این داروها مشتقات آمفتامین ها هستند که روان گردان و بسیار خطرناکند. گرچه ممکن است اثرات فوق العاده ای در کاهش وزن داشته باشند، ولی عوارض جبران ناپذیر روحی و روانی از خود بجا می گذارند(مانند داروهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود و بدون مجوز وزارت بهداشت به فروش می رسند).

- سلول های ذخیره کننده چربی تا زمانی که زنده اند می توانند ذخایر چربی خود را از دست داده و مجددا از چربی پر شوند. حتما شما کسانی را دیده اید که با چند هفته رژیم سخت، به شدت وزن کم می کنند ولی با یک بار پرخوری، دوباره به حال قبل برمی گردند. کاهش وزن باید تدریجی و ممتد باشد و 4 تا 6 ماه ثابت بماند تا سلول های تخلیه شده از چربی، مرده و از بدن دفع شوند.

- در مغز انسان در نزدیکی هیپوتالاموس، نقطه ای وجود دارد که وزن بدن را تنظیم می کند. تغییرات اندک وزنی تاثیرچندانی بر این مرکز ندارد ولی اگر در زمان کوتاهی، کاهش وزن شدیدی رخ دهد، این نقطه از مغز تحریک شده و کاهش وزن را احساس می کند. متعاقبا به وسیله مکانیسم های جبرانی، تلاش می کند تا کاهش وزن به وجود آمده را به روش های مختلف مانند افزایش جذب غذا، افزایش زمان غذا در روده(یبوست) و کاهش متابولیسم، جبران کند. حتما شنیده اید که بعضی افراد از بی نتیجه بودن کلیه روش ها برای لاغری شکایت دارند.

-عامل ارث و ژنتیک را فراموش نکنید. بعضی افراد بطور طبیعی اندکی چاق هستند، بدون این که بیمار یا پرخور باشند. همانگونه که ممکن است بعضی ها بیش از حد لاغر باشند. اگر پدر یا مادر شما کمی چاقند و هیچ یک از نشانه های بیماری در شما وجود ندارد، به دنبال لاغر شدن نباشید. به فکر سلامتی خود باشید و بطور طبیعی زندگی کنید.

- یک نکته مهم، الگوی تغذیه در دوران طفولیت است. بسیاری از مادران با زور، اطفال خود را مجبور می کنند که حجم زیادی از غذا، مازاد بر نیازشان را میل کنند. این باعث می شود که جذب مواد غذایی از روده افزایش یابد و در بزرگسالی با خوردن مقادیر غذا در حد طبیعی، جذب بیشتری نسبت به بقیه افراد داشته باشند.

-فست فودهای پرکالری، ته دیگ و روغن فراوان در رژیم غذایی ایرانیان، دشمن سلامت و تناسب اندام است.

-اگر بخواهیم مهمترین عامل را در جلوگیری از چاقی، پیشگیری و درمان کبد چرب و سلامت قلب و عروق نام ببریم باید گفت: ورزش، ورزش، ورزش. گرچه این یک کلمه تکراری محسوب می شود ولی واقعیت دارد. وقتی ضربان قلب در اثر ورزش، افزایش می یابد و عضلات به تکاپو می افتند، قند موجود در جریان خون به سرعت در عضلات سوخته می شود، با کاهش قند خون، کبد دست به کار شده و از منابع ذخیره گلیکوژن، قند لازم برای سوخت و ساز را تامین می کند. هم زمان با کاهش منابع گلیکوژن، ذخایر چربی آماده ورود به جریان خون می شوند، چربی های تازه تشکیل شده اطراف کبد اولین گزینه بدن برای تامین کالری مورد نیاز است. همچنین، جریان سریع خون در رگ ها مانع از تشکیل رسوب می شوند. فقط در هنگام ورزش، مراقب آب از دست رفته بدن خود باشید. بعضی به اشتباه فکر می کنند این عرق کردن است که باعث لاغری می شود و به همین دلیل لباس های پلاستیک می پوشند و در مکان گرم ورزش می کنند. این یک تفکر کاملا اشتباه و شاید خطرناک است. اگر می بینید ورزشکاران حرفه ای چنین کاری انجام می دهند بدلیل رقابت وزن کشی است تا بتوانند در رده وزنی پایین تری رقابت کنند، که هر گرم وزن بدن می تواند این رقابت را تحت تاثیر قرار دهد. شما هرگز این کار را نکنید. همانطور که در ساخته شدن مولکول های چربی از قند، آب آزاد می شود، موقع شکسته شدن چربی به قند، آب نیاز دارد. بنابر این در هنگام ورزش، بدن نه تنها برای کاهش دما، بلکه برای سوخت و ساز چربی هم نیاز به آب بیشتری دارد. کلا،  مصرف آب، سوخت و ساز چربی را تسهیل می کند.

-خوردن صبحانه را هرگز فراموش نکنید. چای و بیسکویت را به حساب صبحانه نگذارید. توجه کرده اید اغلب کسانی که صبحانه وعده اصلی غذایشان است اندامی متعادل دارند. چرا؟ مصرف شیرینی در صبح، باعث جذب سریع  قند در خون و تحریک لوزالمعده و تولید انسولین می شود. یک ساعت بعد، که سرکار خود حاضر شده اید تازه احساس گرسنگی می کنید و مجددا مصرف مواد قندی و هله هوله تا ظهر ادامه می یابد. ولی مصرف نان(مخصوصا نان سبوسدار) در صبحانه، به علت وجود فیبر گیاهی و نشاسته، به آهستگی در طول دستگاه گوارش، به اجزاء سازنده، شکسته و جذب می شود و تا ظهر احساس خوشایند سیری را در شما ایجاد می کند.

-یک نکته ساده را همیشه به یاد داشته باشید: اگر میزان کالری ورودی بدن در دراز مدت، بیش از کالری سوخته شده باشد اضافه آن در بدن ذخیره می شود و چاق می شوید و اگر کالری سوخته شده، بیش از ورودی مواد غذایی باشد لاغر می شوید. بنابراین اگر یک بستنی چاق و چله میل کردید حداقل یک و نیم کیلومتر بدوید.

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار