آیا کودکان از بدو تولد نیاز به دریافت مکمل دارند؟

مکمل های تغذیه ای در کودکان

سوالات متداول مادران در خصوص تغذیه نوزادان و تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز برای فرزندان عبارتند از
آیا کودکان نیاز به دریافت مکمل دارند؟
بهترین شربت تقویتی برای کودکان چیست؟
بهترین مکمل آهن برای نوزادان؟
کودکان از چه سنی می توانند روی دریافت کنند؟

 

تغذیه در کودکان از بدو تولد
اولین نیاز کودکان پس از تولد غذا خوردن است که توسط شیر مادر تامین می شود. طی نخستین سال تولد، وزن کودک سه برابر می شود و قد در حدود پنجاه درصد افزایش می یابد. انرژی لازم جهت رشد جسمی و ذهنی کودک، تغذیه مهم ترین عامل می باشد.
از آنجا که ظرفیت معده ی کودک در این دوره ی سنی محدود می باشد، تغذیه با مواد غذایی سرشار از انرژی و مواد مغذی به جای مصرف حجم زیاد غذا در اولویت می باشد.
در این مقاله مواد مغذی مورد نیاز که باید درتغذیه ی این گروه سنی در نظر گرفته شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بدو تولد تا چهار ماهگی
بخاطر داشته باشید که در این دوره تغذیه ی کودک شما کاملا وابسته به شیر مادر یا شیرخشک مناسب این دوره می باشد و حداقل تا ۱۲ماهگی شیر مادر یا شیر خشک یا ترکیبی از این دو به عنوان اصلی ترین منبع غذایی برای کودک شما محسوب می گردد.لذا در صورت شیردهی، تغذیه و سبک زندگی مادر در کیفیت شیر و تغذیه ی مناسب کودک تاثیر بسزایی دارد و در مواردی که از شیرخشک جهت تغذیه ی کودک استفاده می شود، باید شیر خشک مناسب محدوده ی سنی و شرایط نوزاد انتخاب گردد.
از بدوتولد تا سن ۴-۶ماهگی،بهترین و تنها غذای مناسب برای فرزند شما شیرمادر،شیر خشک یا ترکیبی از هردوی اینها می باشد.
بهتر است اجازه دهید فرزندتان تعیین نماید که به چند وعده شیر در شبانه روز و چه مقدار شیر در هر وعده نیاز دارد. برخی کودکان هر دو ساعت نیاز به خوردن شیر در شبانه روز دارند. در حالی که ممکن است کودکان دیگر به فواصل طولانی تری احساس گرسنگی داشته باشند.
با وجود اینکه به طور کلی بهترین زمان غذا دادن به کودک زمانی است که خودش ابراز نیاز می کند اما برای هفته های نخست، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کندکه کودک خود را هر ۳تا ۴ساعت برای شیردهی از خواب بیدار نمایید.این روش به فرزند شما یاد می دهد که به شما اعتماد نماید و اجازه دهد سبک تغذیه ی سالمی را با حمایت و محبت برای وی پایه گذاری نمایید.
در مورد مقدار و تعداد وعده های شیردهی،نوع شیر خشک یا برنامه ی ترکیبی شیر مادر همراه با شیر خشک دائما با متخصص اطفال مشورت نمایید.
در یک روز معمولی بطورتقریبی کودک باید ۴۰۰تا۸۰۰سی سی شیر دریافت نماید. در این دوره نیاز نیست نگران این باشید که نوزاد چه مواد مغذی خاصی نیاز دارد. زیرا همه ی نیازهای فرزندتان از طریق شیر تامین می شود و نمی توان تغذیه ی دیگری را در کنار آن شروع کرد.

۶ماهگی:
با شروع شش ماهگی کودک شما توانایی های جدیدی از خود نشان می دهد.با شما ارتباط بیشتری برقرار می نماید و همه چیز را از راه دهان امتحان می کند.این موقعیت زمان خوبی برای شروع غذای جامد می باشد. فرزند شما گرسنگی اش را با بازکردن دهان و واکنش نشان دادن نسبت به قاشق غذا نشان می دهد.
همچنین عدم تمایل خود را با پس زدن قاشق ابراز می کند.او اکنون. می تواند غذا. را از روی قاشق به داخل حلق هدایت کند و کم کم علاوه بر مکیدن،بلعیدن را نیز تمرین می نماید. این توانایی ها منجر به افزایش دوبرابری وزن کودک نسبت به وزن زمان تولدش در این دوره می گردد.
در این ماه ها برای اکثر کودکان می توان تغذیه ی جامدات را شروع کرد. با این وجود شیر همچنان اصلی ترین منبع غذایی جهت تامین نیازهای کودک می باشد.
به این نکته توجه کنید که اکنون فرزند شما حرکات سر و گردن خود را بهتر کنترل می نماید، بهتر و قوی تر غذا را می بلعد و به تغییرات محیط اطراف خود توجه بیشتری نشان می دهد.
بخاطر داشته باشید غذایی که شما به فرزندتان پیشنهاد می دهید، باید مغذی بوده و برای رشد و نمو وی مناسب باشد. یک غذای کمکی سرشار از غلات که با آهن غنی شده است مانند غذاهای کمکی حاوی آرد برنج یا آرد جوی دوسر می تواند پیشنهاد مناسبی برای شروع غذاهای جامد باشد.
به دلیل اینکه ذخیره ی آهن بدو تولد نوزاد، در ۴ماه نخست پس از تولدمصرف می شود و نوزاد به تدریج به مقدار و دفعات کمتری شیر می خورد، ممکن است کودک در این سن در معرض کمبود آهن قرار بگیرد.
غذای کمکی حاوی غلات همراه با شیر مادر یا شیر خشک می تواند موجب دریافت کالری بصورت متعادل. از پروتئین، کربوهیدرات و چربی را برای کودک تامین نماید.
در صورتی که احساس می کنید کودک شما نیاز به مصرف مکمل آهن دارد، حتما با متخصص اطفال مشورت نمایید. اطلاعات کاملی در مورد نیاز کودکان به مکمل آهن در مقاله ی دیگری ارائه شده است.
برای تامین ویتامین سی و آ از این سن می توان از پوره ی میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، سبزیجات با برگ سبز تیره یا سبزیجات با رنگ زرد نارنجی مانند هویج یا کدو حلوایی استفاده کرد. برای شروع غذاهای جدید باید در نظر داشته باشید که هر بار فقط یک غذای جدید شروع نمایید و آن را بصورت یک وعده درروز و در ابتدا به فاصله ی ۳روز یا بیشتر به کودک بدهید تا در صورتی که کودک شما حساسیت غذایی خاصی نشان داد،متوجه آن شوید.
ازهمان ابتدای شروع تغذیه ی جامد، صندلی کودک خود را کنار میز غذای خود بگذاریدیا به او روی میز غذای خانواده در کنار دیگر اعضای خانواده غذادهید تا به تدریج غذا خوردن در کنار خانواده را بیاموزد و از آن لذت ببرد.

تغذیه با شیر مادر
شیر مادر تمامی مواد غذایی مورد نیاز کودک را از لحظه آغاز زندگی تامین می کند از کالری مورد نیاز گرفته تا پروتئین و ویتامین و حتی ایمنی کودک در مقابل عوامل میکروبی 
مزیت های تغذیه با شیر مادر
 تا زمانی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند ایمنوگلوبولین های ایجاد کننده مقاوت در بدن مادر بصورت محلول در شیر بصورت نسبی در اختیار نوزاد قرار می گیرد
تاثیر سلامت جسمی مادر در شیردهی
در صورت سلامت کامل مادر و وجود مقادیر کافی املاح و ویتامین ها در جریان خون مادر این املاح از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود ولی در صورت کمبود ویتامین یا املاح در بدن مادر وجود داشته باشد این کمبود در شیر مادر نیز وجود خواهد داشت
تاثیر سلامت روانی مادر در شیردهی
در صورت بروز استرس و یا اضطراب در خون مادر ناقل های شیمیایی ویژه ای تولید می شود که می تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل گردد. در صورت آرامش نیز همین امر صادق است و ناقل های ایجاد کننده آرامش توسط کودک دریافت می شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از شیر دادن به نوزاد مادر در شرایط آرامش کامل باشد
تغذیه با شیر خشک
در صورتی که به هر دلیلی مادر قادر به شیر دادن به فرزند خود نباشد از شیر خشک به عنوان غذا برای کودک استفاده می شود. تولید شیر خشک نیاز به تکنولوژی بالایی دارد و در واقع تقلیدی از شیر مادر است که باید تمامی مواد غذایی و ویتامین های مورد نیاز کودک را تامین کند به قسمی که به عنوان غذای اصلی برای نوزادان استفاده می شود. تفاوت شیر خشک با کمک غذا(مانند سرلاک) این است که شیر خشک غذای جایگزین شیر مادر است در حالی که کمک غذا تعهدی در خصوص تامین تمام نیاز غذایی کودک ندارد و به عنوان یک دسر و یا غذای کمکی استفاده می شود
انواع شیر خشک
شیر خشک های متابولیک
نیاز به مکمل از زمان تولد تا یک سالگی
مکمل های محتوی آهن
نیاز به ویتامین د۳ در نوزادان
مولتی ویتامین در نوزادان
کاربرد روغن ماهی در کودکان
کاربرد کلسیم در کودکان
کاربرد روی در کودکان
کاربر منیزیم در کودکان
ترکیب کلسیم + منیزیم‌+ روی + ویتامین د۳ در کودکان

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار