اثرات معجزه آسای ویتامین E

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E باعث تاثیرات عمیقی بر سیستم عصبی مرکزی می شود و ممکن است باعث بیماری هایی از جمله آتاکسی و نوروپاتی محیطی شود.

چرا بدن به ویتامین E نیاز دارد

ویتامین E ، یکی از مهمترین مواد مغذی آنتی اکسیدان محلول در چربی است که در روغن انواع آجیل ، تخمه آفتابگردان ، غلات کامل ، جوانه گندم و اسفناج یافت می شود. در بیمارانی که جذب چربی در آنها مختل می شود کمبود ویتامین E رخ می دهد. کمبود ویتامین E باعث تاثیرات عمیقی بر سیستم عصبی مرکزی می شود و ممکن است باعث بیماری هایی از جمله آتاکسی و نوروپاتی محیطی شود. مسمومیت با ویتامین E با دوزهای خیلی بالا ایجاد می شود و به همین دلیل چندان رایج نیست.

این ویتامین با مهار اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در جلوگیری از آترواسکلروز نقش دارد.

بیماری هایی از جمله فیبروز کیستیک ، بیماری کبدی کلستاتیک مزمن ، سندرم روده کوتاه ، سندرم کمبود ویتامین E ایزوله و سایر سندرم های مربوط سوء جذب ممکن است باعث کمبود ویتامین E و در نتیجه درجات مختلفی از مشکلات عصبی شود.

ویتامین E مکانیسم های اثر متفاوتی دارد. ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضدپلاکت اثر می کند.

یک میلی گرم ویتامین E معادل 1.5 واحد بین المللی (IU) است.

مراقبت های پزشکی

درمان کمبود ویتامین E می تواند به صورت مصرف مکمل ویتامین و یا تزریق آن باشد. تزریق عضلانی هنگامی لازم می شود که کمبود شدید ویتامین E ناشی از غلظت کم نمکهای صفراوی در روده کوچک باشد، که جذب ویتامین های محلول در چربی مختل می شود. اگر مشکلات صفراوی علت اصلی کمبود ویتامین E است ، بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید.

مقادیر توصیه شده برای درمان بیمارانی که کمبود ویتامین E دارند :

بیماری اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی ا Abetalipoproteinemia ا  : 100 تا 200 IU  به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز

کلستاز مزمن: 15 تا 25 IU به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز

فیبروز کیستیک: 5 تا 10 IU به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز

سندرم روده کوتاه: 200 تا 3600 IU در روز

سندرم کمبود ویتامین E ایزوله: 800 تا 3600 IU در روز

مصرف ویتامین E در بارداری و شیردهی بی خطر است.

نیاز به ویتامین K و اسیدهای چرب امگا 6 با دوز بالای ویتامین E ممکن است افزایش یابد.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین E 

غلاف های نورون ها بیشتر از چربی ها تشکیل شده اند. هنگامی که بدن کمبود ویتامین E دارد ، آنتی اکسیدان های کمتری دارد و نمی تواند از این چربی ها محافظت کند و در عملکرد سیستم عصبی اختلال ایجاد می شود. به همین دلیل ویتامین E به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی خود برای سیستم عصبی بدن ضروری است.

مشکلات تعادل و راه رفتن : کمبود ویتامین E با از بین بردن نوع خاصی از نورون ها به نام Purkinje انتقال پیام عصبی را دچار مشکل می کند.

بی حسی و گزگز شدن : به دلیل صدمه به بافت عصبی انتقال پیام عصبی با مشکل رو به رو می شود و نوروپاتی محیطی را به وجود می آورد.

مشکلات بینایی : کمبود ویتامین E می تواند گیرنده های نوری در شبکیه و سلولهای دیگر چشم را تضعیف کند.

مشکلات سیستم ایمنی : ویتامین E با اثراتی مانند کمک به تکثیر لنفوسیت ها باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و کمبود آن مشکلاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند.

ضعف عضلانی : یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین E ضعف های عضلانی است.

ویتامین E در رژیم غذایی

کمبود ویتامین E یک بیماری نادر است و ممکن است در برخی افراد دارای بیماری های مزمن ، بیماری ژنتیکی یا افرادی که رژیم غذایی بسیار کم چرب دارند، رخ دهد. بدن نمی تواند ویتامین E را تولید کند ، بنابراین باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود.
مواد غذایی حاوی ویتامین E شامل موارد زیر است:
روغن های گیاهی مانند روغن جوانه گندم ، روغن بادام زمینی و روغن زیتون
آجیل و حبوبات
غلات کامل
شیر
بیشتر سبزیجات از جمله اسفناج ، فلفل قرمز و آووکادو

مسمومیت با ویتامین E

مصرف بیش از حد مکمل های محلول در چربی از جمله مکمل ویتامین E می تواند خطرناک باشد.
مقادیر زیاد ویتامین E ممکن است باعث خونریزی غیر طبیعی ، درد عضلات ، اسهال و استفراغ شود. خونریزی می تواند خطر سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد.
ویتامین E بیش از حد همچنین می تواند با رقیق کننده های خون مانند وارفارین و داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد.

هشدار

فرد باید تمام مکمل ها و ویتامین هایی که مرتباً مصرف می کند را به پزشک اطلاع دهد. مصرف مکمل ها باید به میزان توصیه شده باشد و هرگونه افزایش دوز مصرفی باید به دستور پزشک باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود ؟
در صورت مشاهده علائم مربوط به کمبود ویتامین E و یا داشتن بیماری که بر جذب چربی تأثیر می گذارد باید به پزشک مراجعه شود.
پزشک شما بهترین روش عمل را برای کمبود ویتامین E شما تعیین می کند. اگرچه تغییرات رژیم غذایی اولین گام برای درمان کمبود ویتامین E می باشد ولی ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که یک مکمل با دوز بالای ویتامین E تجویز کند.

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار