سبک زندگی

ویتامین های موثر در پیشگیری از سرطان

بهترین راه پیشگیری از سرطان٬ اتخاذ شیوه های صحیح سبک زندگی است. ویتامین ها قدرت دفاعی شما را در مقابل سرطان افزایش می دهند. 

تغذیه مناسب مهمترین عامل پیشگیری از سرطان محسوب می شود. ویتامین ها به عنوان مواد آنتی اکسیدان بیشترین کمک را به سلامت سلول های بدن می کنند که اثربخشی آنها اثبات شده است. در واقع مواد آنتی اکسیدان چون بیش از سلول های بدن تمایل به اکسید شدن دارند چنانچه در معرض عوامل اکسید کننده قرار گیرند قبل از سلول اکسید می شوند و بدینوسیله از بدن محافظت می کنند. پنج ویتامین بسیار موثر عبارتند از:
بتاکاروتن:

پیشتاز ویتامین آ است و در اغلب سبزیجات نارنجی و سبز رنگ مانند هویج٬ اسفناج و کلم پیچ یافت می شود. مطالعات نشان داده که این ماده از ریه در برابر سموم محافظت می کند و در پیشگیری از سرطان ریه موثر است.

در مطالعه دیگری دیده شده که افراد سیگاری که مقادیر قابل ملاحظه ای از بتاکاروتن دریافت کرده اند کمتر در معرض ریسک سرطان معده و ریه قرار گرفته اند.

ویتامین ب۶:

ویتامین ب۶ نقش مهمی در حفظ ایمنی بدن ایفا می کند و دستگاه تنفس را در مقابل آلودگی هوا و عفونت محافظت می کند. این ویتامین در جلوگیری از سرطان های زنانه موثر است.

ویتامین سی:

در مورد این ویتامین مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام شده است و امید زیادی وجود دارد که این ویتامین در پیشگیری و درمان انواع سرطان موثر باشد. در یک مطالعه مقادیر قابل ملاحظه ویتامین سی بر سرطان پستان٬ رحم و تخمدان موثر شناخته شده است.

فولیک اسید:

فولیک اسید با نام فولات یا ویتامین ب۹ نیز شناخته می شود. این ویتامین علاوه بر کاربردهای متنوع در کم خونی و رشد و نمو٬ در پیشگیری از انواع سرطان های زنانه موثر است. فولیک اسید در عملکرد صحیح DNA و RNA نقش به سزایی دارد.

ویتامین ایی:

در پیشگیری از سرطان روده ویتامین ایی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و اثرات تخریبی اوزون و مواد سمی را کاهش می دهد. تخم مرغ٬ جوانه گندم٬ جگر و سبزیجات سبز تیره منابع غنی این ویتامین هستند.

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار