هاپیوگلایسمی یا افت قند خون در بیماران دیابتی شایع است

راهکارهایی برای جلوگیری از افت قند خون

با رعایت توصیه های ساده ای که در این مقاله می خوانید می توان به راحتی آن را کنترل کرد.

چه زمانی قند خون افت پیدا می کند؟

در بیماران مصرف کننده ی انسولین و سایر داروهای ضد دیابت، هنگامی که انسولین خون بالا می رود، افت قند خون رخ می دهد. همچنین هنگامی که بیمار دیابتی یک وعده ی غذایی را فراموش یا حذف می کند و یا فعالیت بدنی شدید انجام می دهد ممکن است این عارضه رخ دهد.

البته گاهی افت قند خون پس از حملات تشنج صرع و یا به علل دیگری هم ممکن است رخ بدهد.

علایم افت قند خون

هر فرد دیابتی باید علایم افت قند خون را بشناسد و نسبت به آن آگاه باشد چرا که اگر در ابتدای بروز علایم، اقدامات لازم صورت بگیرد،عارضه قابل کنترل می باشد.

علایم افت قندخون عبارتند از : تعریق سرد، تپش قلب، لرز، تاری دید، گرسنگی شدید، ضعف و اضطراب، سرگیجه وبیقراری، سردرد و خستگی می باشد و در موارد شدید می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری شود.

چه باید کرد؟

اگر بیمار دیابتی هستید:

-یک کارت شناسایی برای خود تهیه کنید. اطلاعات بیماری خود و داروهایتان را برروی آن یادداشت کنید و همیشه در وسایل شخصی یا کیف پولتان همراه خود داشته باشید.این کار باعث می شود سایر افراد در صورت لزوم بتوانند اقدامات مناسبی جهت کمک به شما انجام دهند.

-همیشه همراه خود تعدادی قند، آبنبات یا نوشیدنی شیرین داشته باشید و در صورت احساس علایم افت قند خون 3-4 عدد قند یا آبنبات یا کمی نوشیدنی شیرین مصرف نمایید تا عارضه کنترل شود و احساس بهبودی کنید.

اگر با فردی با علایم افت قند خون مواجه شدید:

-اگر فرد هوشیار است ابتدا از وی در مورد ابتلا به دیابت سوال کنید . اگر هوشیاری خود را از دست داده در وسایل وی بدنبال داروهایی مانند انسولین یا قرص های ضد دیابت و مواد قندی بگردید.

-پیش از هر چیز به بیمار کمک کنید تا بنشیند سپس به او چند عدد قند یا آب نبات یا به اندازه ی دو قاشق چایخوری شکر و یا یک نوشیدنی قندی بدهید. چنانچه حال بیمار بلافاصله پس از مصرف شیرینیجات بهتر شد، می توانید مقدار بیشتری از ماده ی شیرین به او بدهید.

-اگر بیمار به همراه خود دستگاه تست قند خون دارد، به اون کمک کنید تا بتواند قند خون خود را بگیرد و تا زمانی که حال بیمار کاملا مساعد نشده است، وی را ترک نکنید.

-اگرحال فرد بدحال با انجام این اقدامات بهتر نشد، با اورژانس تماس بگیرید و علایم وی را کامل توضیح دهید و در مدت انتظار تا رسیدن نیروهای پزشکی سعی کنید ضربان قلب بیمار را کنترل کنید و او را هوشیار نگه دارید.

اگر مطمین نیستید که قند خون فرد بالاست یا افت کرده است:

بدلیل اینکه بسیاری از علایم افت قند خون و افزایش قند خون بسیار مشابه یکدیگر هستند ممکن است این مشکل برای شما رخ بدهد که از افت قند خون اطمینان نداشته باشید. در این شرایط باز هم ابتدا کمی مواد قندی به بیمار بدهید .اگر بسرعت حال وی رو به بهبود رفت می توانید مواد قندی بیشتری به او بدهبد و در غیر این صورت با مرکز اورژانس تماس بگیرید و اگر فرد هوشیاری خود را از دست داده بود، راه تنفسی وی را باز نگه دارید.

توصیه های تغذیه ای

مصرف وعده های غذایی سبک در روز با فاصله ی کمتر باعث کنترل بهتر و پایدارتر قند خون شما می شود. نکته ی دیگری که بیماران دیابتی باید به آن توجه کنند این است که از خالی نگه داشتن معده و همچنین از پرخوری پرهیز نمایند تا با عوارض کاهش شدید و افزایش شدید قند خون مواجه نشوند.

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار