داروسازی عبیدی پیشرو در صنعت داروسازی کشور

داروی ZIPMET ترکیبی از دو داروی سیتاگلیپتین و متفورمین

کاهش موثر هموگلوبین A1c با استفاده از اثر مکمل سیتاگلیپتین و متفورمین

Sitagliptin+Metformin

این دارو ترکیبی از یک داروی مهارکننده ديپپتيديل پتيداز چهار (DPP-4) به نام Sitagliptin و یک بی گوانید به نام Metformin می باشد که همراه باهم نقش موثرتری در افزایش ترشح انسولین به خون ایفا می کنند.

علاوه بر نقش متفورمین، جز دیگر این ترکیب ، سیتاگلیپتین با افزایش سطح اینکرتین در خون منجر به افزایش ترشح انسولین (خصوصا پس از غذا) در خون می شود.

همچنین این دارو با کاهش ساخت قندهای ساده توسط کبد ، کاهش جذب کربوهیدرات از روده ها و کمک به افزایش حساسیت سلول ها برای پاسخگویی به انسولین از چند جهت کمک می کند تا قند خون بیماران دیابتی به موثرترین شکل کنترل گردد.

عوارض شایع دارویی :

بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال در شروع درمان با این دارو طبیعی می باشد و به مرور زمان برطرف می شود.همچنین مصرف دارو همراه با غذا احتمال بروز این عوارض را کاهش می دهد .

مصرف این دارو ممکن است سرگیجه ی مختصری ایجاد کند.

بطور کلی دارو درمانی با چند داروی ضد دیابت ممکن است منجر به بروز علایم افت قند خون در بیمار شود. به همین جهت بهتر است بیماران دیابتی همیشه علایم مربوط به افت قند خون (تعریق سرد، تپش قلب، لرزش، بی قراری و ضعف شدید، تاری دید و سرگیجه) را در نظر بگیرد و توصیه های لازم جهت مقابله با افت قندخون (هایپوگلیسمیا) را از پزشک یا داروساز خود در یافت کند.(جهت کسب اطلاعات درباره ی افت قندخون و راهکارهای آن می توانید این مطلب را مطالعه کنید.)

توصیه ها :

تجویز این دارو همراه با غذا می باشد.

متفورمین موجود در این دارو با تغییر در سیکل قاعدگی ممکن است احتمال بارداری را افزایش دهد و خانم ها در سنین باروری در مدت دارو درمانی با ترکیبات حاوی متفورمین باید این مساله را در نظر بگیرند.

هشدار:

از آنجا که احتمال بروز عارضه ی اسیدوز لاکتیک در افراد با مشکلات کبدی،ریوی و کلیوی و یا نارسایی قلبی بیشتر است،لازم است تجویز این دارو برای این بیماران با احتیاط بیشتری صورت گیرد .

شروع درمان با این دارو در افراد بالای 80 سال توصیه نمی شود.

منبع:

http://www.webmd.com/drugs/2/drug-148074/janumet-oral/details

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار