میگرن هفتمین عامل هزینه های درمانی محسوب می گردد

پنج راهکار مقابله با میگرن (اگر میگرن دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید)

‎میگرن تنها یک سر درد ساده نیست و در بسیاری مواقع با علائم مختلف دیگر بیمار را آزار می دهد و عملکرد وی را تحت تاثیر قرار می دهد

‎میگرن چیست و چگونه می توان میگرن را درمان کرد؟
امروزه پیشگیری و درمان در مدیریت حملات شدید میگرن با روش های متنوعی از داروهای مسکن که بدون نسخه در داروخانه عرضه می شوند تا روش هايي مانند طب سوزنی انجام می گیرد.
‎میگرن تنها یک سر درد ساده نیست و در بسیاری مواقع با علائمی دیگر فرد را آزار می دهد و عملکرد وی را تحت تاثیر قرار می دهد . بطور مثال این سر درد می تواند همراه با تهوع شدید ، مشکلات شناختی، مشکلات بینایی و آشفتگی همراه باشد و بیمار را به مدت طولانی تری درگیر نماید .


طبق گزارشات اخیر، میگرن هفتمین عامل در هزینه های سالانه جهت ناتوانی و بیماری در جهان می باشد.

-‎میگرن یک حمله سردرد شدید است که می تواند ۴ تا ۷۲ ساعت بطول بیانجامد و با علائمی همچون تهوع و استفراغ شدید ، حساسیت به نور و صدا و در برخی موارد اختلالات شناختی و حساسیت عصبی ، همراه باشد.
-‎حساسیت بیمار می تواند در این دوره به حدی زیاد شود که با یک لمس ساده ، احساس درد و ناراحتی داشته باشد .
-‎شروع تجربه ی حملات میگرن ممکن است از کودکی باشد و شدت آن در بزرگسالی تا سن ۳۵ الی ۳۹ بیشتر شود .
-‎احتمال بروز حملات میگرن در خانم ها ۳ برابر بیشتر از آقایان می باشد و همچنین مدت زمان حمله در خانم ها طولانی تر است.
-‎مطالعات متعددی نشان می دهد که ابتلا به میگرن مزمن، کیفیت زندگی و میزان فعالیت بیمار را کاهش می دهد .

‎از این رو راهکار های جلوگیری و کنترل جهت مقابله با میگرن بسیار مهم می باشند .در این مقاله با ۵ راهکار کاربردی جهت مقابله با میگرن آشنا می شوید:
‎۱.داروهای تجویزی و بدون نسخه 
‎-جهت کنترل درد حملات میگرن ، مصرف ضد درد های غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین ، ایبوپروفن ، دیکلوفناک و ناپروکسن شایع می باشد .
‎-تریپتان ها ، آگونیست گیرنده های سروتونین می باشند و با فعال کردن گیرنده های سروتونین ، سبب افزایش سطح سروتونین در بدن می شوند . کاهش سطح سروتونین بدن طبق مطالعات یکی از علل شروع حملات میگرن می باشد ‎از این رو تریپتان ها برای کنترل و پیشگیری از حملات میگرن تجویز می شوند اما در همه ی افراد جوابگو نمی باشند .
‎-ارگوتامین یک ماده شیمیایی می باشد که جهت کنترل سریع درد بکار می رود. این دارو معمولاً در بیمارانی که فاصله ی حملات سردرد میگرن در آن ها طولانی است و متناوباً مبتلا به سردرد نمی شوند ، تجویز می گردد.
‎ارگوتامین یک منقبض کننده عروق خونی می باشد . یعنی با انقباض عروق مغزی موجب کاهش جریان خون می شود . البته این عملکرد می تواند زمینه ی عوارض قلبی - عروقی را نیز فراهم نماید به همین دلیل مصرف آن در افرادی که فاصله ی حملات میگرن در آن ها کم است ، توصیه می شود .
‎-داروهای ضد تهوع در مواردی که حملات با تهوع و استفراغ شدید همراه باشد ، همراه با سایر داروهای ضد میگرن مورد استفاده قرار می گیرند.
‎متخصصین توصیه می کنند که مصرف داروهای کنترل کننده ی حملات میگرن ، هرچه سریع تر و در شروع حمله یا احساس شروع حمله مصرف شوند تا با شروع اثر سریع تر بتوانیم به حداکثر اثرگذاری و کنترل حمله دست یابیم.
‎داروهای پیشگیری کننده از حملات نیز برای برخی بیماران تجویز می شوند اما بیشتر به کنترل علائم بیمار می پردازند و همزیستی با این بیماری را آسان تر می کنند.
‎داروهای پیشگیری کننده ی میگرن می توانند از دسته داروهای ضد فشار خون ، ضد تشنج و یا ضد افسردگی باشند با این وجود ، بیشتر درمان ها می توانند عوارضی داشته باشند و به همین دلیل با اقبال کمتری مواجه هستند .

‎۲.مکمل های دارویی:
‎برخی مکمل ها در پیشگیری از حملات میگرن استفاده می شوند .از آنجا که مکمل های دارویی به راحتی در دسترس هستند و عوارض دارو های شیمیایی را ندارند ، مصرف آن ها مورد توجه بیماران می باشد .
‎برخی مکمل هایی که جهت کنترل حملات میگرن استفاده می شوند عبارتند از :
-Coenzyme Q10 : در برخی افراد Co Q10 اثر پیشگیری کننده در کاهش شدت و تعداد دفعات حملات میگرن داشته است .
-ريبوفلاوین یا ویتامین B2 طبق تحقیقات اخیر ، به عنوان یک محافظت کننده ی عصبی و بهبود دهنده ی عملکرد و ساختار مغزی شناخته شده است . همچنین می تواند از شدت سردرد های میگرنی بکاهد.
‎-منیزیم یک ماده ی معدنی می باشد که در بسیاری از پروسه های داخل بدن مانند متابولیسم و تنظیم فشار خون نقش اساسی دارد. در برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های حاوی منیزیم ، در کاهش تعداد دفعات و فواصل حملات سردرد میگرنی موثر می باشند اما این فرضیه هنوز بطور کامل پذیرفته نشده است .
‎-ملاتونین هورمونی است که در تنظیم خواب و بیماری در جانوران و محافظت سلول ها در برابر استرس های اکسیداتیو که منجر به تخریب و مرگ سلولی می شوند در گیاهان ، نقش دارد ‎برخی مطالعات نشان داده است که این هورمون می تواند در پیشگیری از حملات میگرن موثر باشد و در مقایسه با داروهای دیگر پیشگیری کننده، فواید آن بیشتر میباشد در عین این که عوارض کمی دارد.
‎-گیاه بابا آدم Butter bur:
‎عصاره ی ریشه ی گیاه بابا آدم (petasites hybridus) که در اروپا و برخی نواحی آمریکا ی شمالی و آسیا رشد می کند ، طبق مطالعات بر روی پیشگیری از حملات میگرن موثر بوده است اما برخی متخصصان معتقدند استفاده از مکمل های گیاهی و غذایی جهت درمان بیماری ها باید با احتیاط صورت گیرد.

‎۳.نورومدولاسیون درمانی (Neuro Modulation Therapy ) :
‎نورومدولاسیون درمانی با تحریک مغز و اعصاب نخاعي، می تواند موجب بهبود یا مهار عملکرد های متنوعی در سیستم عصبی شود . بعضی مواقع این درمان با روش ایمپلنت تجهيزات تخصصی در بدن انجام می شود .
‎این نوع از درمان بیشتر برای بیماری های مزمن که با درد های شدید یا تشنج درگیرند، استفاده می شود .
‎دو نوع نورومدولاسیون (روش های t-SNS و STMS) در حال حاضر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است که STMS جهت درمان میگرن حاد با گذاشتن تجهیزات بر روی سر بیمار و مخابره ی امواج مغناطیسی و TSNS با نصب تجهیزات روی پیشانی و مخابره ی امواج مغناطیسی به پیشانی ، چشم ها و سینوس ها جهت درمان پیشگیری کننده در میگرن مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است .

‎۴.مدیتیشن ( مراقبه ):
‎مدیتیشن تاثیر بسزایی در کاهش استرس و درد دارد و این اثر به عنوان یک خبر پزشکی در دنیا ی امروز مخابره و تایید شده است .
‎تحقیقات نشان می دهد که مراقبه ی روحی ، می تواند تحمل به درد را افزایش دهد و منجر به کاهش تعداد دفعات حمله ی میگرن می شود .
‎یک مطالعه بر روی افرادی که درگیری روزانه با سردرد های میگرنی داشتند انجام شد. در این مطالعه شرکت کنندگان بصورت تصادفی انتخاب شدند و تمرین های یکی از ۴ روش مراقبه و تکنیک های ریلکسیشن شامل:


-Spiritual Meditation 
-Internally Focused Secular Meditation
-Externally Focused Secular Meditation 
-Progressive Muscle Relaxation

 


به آن ها آموزش داده شد. نتایج نشان داد افرادی که مراقبه ی روحی ( Spiritual Meditation) را انجام دادند ، تعداد حملات میگرن کمتری را تجربه نمودند و همچنین مقاومت آن ها نسبت به تحمل درد افزایش یافت.

‎۵.طب سوزنی :
‎ژورنال MNT در مطالعات خود در گذشته ، گزارش کرده که طب سوزنی می تواند به عنوان درمان جایگزین در درد های مزمن موثر باشد .
‎اخیراً مقاله ای در ژورنال JAMA به چاپ رسیده است که نشان می دهد ، طب سوزنی می تواند در کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرنی که بدون احساس اولیه ( اختلال بینایی ، یا مشکل شناختی ، توهم صدا یا بویایی )هستند، نقش داشته باشد .
‎این مسئله از مطالعات قدیمی حمایت می کند . به همین دلیل طب سوزنی در افراد مبتلا به میگرن که قصد دارو درمانی ندارند ، توصیه می شود .
اگرچه میگرن می تواند آزاردهنده و مخل فعالیت های روزمره گردد اما با شناخت راهکارها و رعایت شرایط پیشگیری از حملات میگرن و عمل به توصیه های پزشک ، می توان با آن همزیستی مسالمت آمیزی برقرار کرد.

تهیه و تنظیم در واحد تحقیق و توسعه دارویاب
 

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار