چرا ویروس کرونا اینقدر خطرناک است؟

آنچه باید راجع به ویروس کرونا بدانید

کرونا ویروس ها خانواده ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که برخی انواع آنها می توانند منجر به بیماری در انسان شوند

١- کرونا ۲۰۱۹ چیست؟
ویروس جدید کرونا که پیش از این مشابه آن شناخته نشده است، در ١١فوریه ٢٠٢٠ رسماً توسط سازمان جهانی بهداشت با نام اختصاری COVID-19 معرفی شده است و با انواع انسانی ویروس کرونا که موجب سرماخوردگی‌های خفیف و شایع می‌شدند متفاوت است.
انواع مختلفی از ویروس کرونا انسانی وجود دارد که عموماً منجر به عفونت های خفیف دستگاه تنفس فوقانی می‌شوند اما ویروس COVID-19 بیماری جدیدی است که تا پیش از این در انسان مشاهده نشده و برای نخستین بار در شهر ووهان کشور چین مشاهده شد.ابتلا به آن  می تواند منجر به مشکلات حاد و شدید در سیستم تنفسی شود که در بعضی موارد مرگبار و تهدید کننده حیات بوده است.

٢-کرونا٢٠١٩از کجا آمده است؟
محققان در تلاشند تا منشاء حیوانی دقیق ویروس ۲۰۱۹ را کشف کنند.
کرونا ویروس ها خانواده ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که برخی انواع آنها می توانند منجر به بیماری در انسان شوند و باقی آنها موجب بیماری در سایر جانوران همچون شتر، گربه و خفاش می‌شوند. بررسی ژنتیکی این ویروس جدید نشان داده است که منشاء اولیه ی این ویروس در خفاش بوده اما اینکه این ویروس به صورت مستقیم از خفاش منتقل شده یا پس از انتقال به سایر جانوران به انسان رسیده است، نامشخص است. به طور مثال ویروس SARS-Cov نیز نوع دیگری از ویروس کرونا است که از طریق گربه به انسان منتقل می شود یا ویروس MERS-Cov که از طریق شتر به انسان منتقل می شود.
 از آنجا که بیماران مبتلا به این ویروس نخستین بار در ووهان چین گزارش شدند و در چین مصرف غذاهای دریایی، خامخواری و بازار خرید و فروش جانوران زنده رواج دارد، احتمالاً این ویروس در این مکان ها از حیوان به انسان منتقل شده است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مبتلایان تماس مستقیم با بازارهای فروش حیوانات نداشتند که به معنی آن است که ویروس به سرعت از تماس فرد بیمار با سایرین در حال شیوع است.
این فرضیه با مشاهده ی مبتلایان در سایر نقاط جهان از جمله آمریکا تایید شد.

٣-به چه علت COVID-19 خطرناک است؟
-همانطور که گفتیم این ویروس نوظهور است و در نتیجه اطلاعات کمی راجع به آن در دست می باشد. تا کنون دارویی جهت درمان و یا واکسن جهت پیشگیری از آن در دسترس نمی باشد.
-گزارش‌های رسمی ناشی از آن است که بسیاری از بیماران نمی‌دانند از کجا و چگونه مبتلا شده اند و این مسئله یکی از نگرانی‌ها در مورد شیوع این بیماری می باشد.
- بیماری با علائم خفیف و شبیه به یک سرماخوردگی ساده آغاز می شود و به همین دلیل با بی توجهی مبتلایان، امکان شیوع هرچه بیشتر و افزایش تلفات وجود دارد.
-این بیماری دوره ی کمون نسبتاً طولانی (تقریباً بین ۳ الی ۱۴ روز دارد) و این موضوع سبب می‌شود که افراد زیادی بدون علامت مشخص، ناقل بیماری در مناطق گوناگون باشند و محدوده ی شیوع بیماری را گسترش دهند.

‏۴-COVID-19 در چه مناطقی گزارش شده است؟
طبق آخرین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها(CDC) متاسفانه این ویروس به سرعت در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده و در کشورهایی نظیر چین، هنگ‌کنگ، استرالیا، کانادا، کمبوجیه، مصر، امارات، آمریکا، ویتنام ،ایران، سریلانکا، روسیه، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کره، ژاپن، مالزی، هند، نپال و حتی کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، فنلاند، سوئد، اسپانیا، فرانسه و آلمان مشاهده شده است.

‏۵-COVID-19از چه راهی انتقال می یابد؟
- از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا به ویروس (تماس نزدیک یعنی فاصله ی کمتر از ۶فوت یا تقریباً کمتر از ۲ متر)
- قطرات و ترشحات تنفسی که از طریق عطسه یا سرفه فرد آلوده منتقل می شوند. این قطرات می‌توانند در بینی یا دهان افرادی که با فرد آلوده در تماس بوده اند باقی بمانند و احتمالاً با تنفس وارد ریه ها شود.
-تماس دست با سطوح ، ابزار و وسایل آلوده به ویروس و سپس تماس دست آلوده با چشم دهان یا بینی

۶-علائم ابتلا به COVID-19 چیست؟
این بیماری با علائمی شبیه به علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی های معمولی  همچون تب، سرفه و تنگی نفس شروع می شود و در موارد شدید می تواند به از کار افتادن ارگان های حیاتی بدن از جمله ریه و قلب بیانجامد.

٧- چگونه می توانیم از ابتلابهCOVID-19پیشگیری کنیم؟
از آنجا که این ویروس نوظهور می باشد و عملکرد و اطلاعات مربوط به آن محدود است، تا کنون واکسنی برای  آن تهیه نشده است.
به همین خاطر بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری اجتناب از مواجهه  با ویروس طبق توصیه‌های زیر می باشد:
- پیشگیری از تماس نزدیک با افراد آلوده یا افرادی با علائم تب، سرفه و تنگی نفس
-اجتناب ازتماس دستها با دهان، چشمها و بینی
-چنانچه بیمار می باشید از حضور در محیط‌های عمومی خودداری کنید و در خانه بمانید.
- هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج بگیرید سپس دست های خود را بشویید و دستمال کاغذی را در سطح اشغال بیاندازید. 
-به صورت مداوم سطوحی که با آنها در تماس هستید (فرمان و دنده ماشین، دستگیره در، خودکار و...)را با محلول های ضدعفونی کننده ی الکلی تمیز و ضدعفونی نمایید.
-استفاده از ماسک:
مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند افرادی که دارای علائم ابتلا به ویروس نظیر تب سرفه و تنگی نفس می باشند، حتماً از ماسک استفاده کنند تا از انتقال بیماری به سایرین جلوگیری نمایند .استفاده از ماسک برای کادر درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می نمایند (در خانه یا مرکز درمانی) الزامی می باشد.
-دست های خود را به صورت مرتب با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.(خصوصاً پس از رفتن به سرویس بهداشتی یا پیش از خوردن غذا و پس از عطسه یا سرفه)
-چنانچه صابون و آب در دسترس نبود، از محلولهای ضدعفونی کننده الکلی با حداقل الکل ۶۰ درصد استفاده کنید.
-چنانچه دست هایتان بصورت واضح آلودگی دارد باید آنها را با آب و صابون بشویید. 
این توصیه ها عادات روزانه ای می‌باشد که با رعایت آنها به صورت قابل توجهی می توانید از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری نمایید.

٨-اگر شک دارید یا مبتلا به ویروس کرونا شده اید...
-افرادی که گمان می کنند با فرد مبتلا در تماس بوده اند،باید فوراً به مرکز درمانی مراجعه نمایند.(پیش از مراجعه با مرکز مربوطه تماس بگیرید تا شرایط را برای حضور شما فراهم نمایند.)
-چنانچه مشکوک به ابتلا می باشید یا اخیراً از سفر به مناطق آلوده (خصوصاً چین) بازگشته اید اما پس از مراجعه به مرکز درمانی به شما گفته شده که می توانید در خانه بمانید و درخانه مراقبت شوید، لازم است در خانه مانده و تنها در صورت نیاز به کمک درمانی از خانه خارج شوید و حتماً از ماسک استفاده نمایید.
در این صورت نباید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا به محیط های عمومی نظیر مدرسه، محل کار،سینما و غیره بروید.  
لازم است در خانه از به اشتراک گذاشتن وسایل خود با دیگران خودداری نمایید و در صورت امکان حتی از سرویس بهداشتی مجزا با سایرین استفاده کنید.
- به علائم خود دقت کنید چنانچه علائم بیماری در شما شدید تر شد با مراکز درمانی تماس بگیرید و اعلام کنید که مشکوک به آلودگی تشخیص داده شده آید تا اقدامات لازم را به شما اعلام نمایند.
- چنانچه سابقه سفر به مناطق آلوده را داشته اید تا ۱۴ روز پس از بازگشت از سفر علائم تب سرفه و تنگی نفس داشتید حتما به مرکز درمانی مراجعه و پزشک را در جریان سابقه ی سفر خود قرار دهید

٩-آیا COVID-19درمان دارد؟
بدلیل اینکه تاکنون داروی‌ضد ویروس موثر بر روی کوروناویروس ۲۰۱۹ شناخته نشده است، افراد مبتلا به این ویروس باید  درمان های حمایتی جهت برطرف شدن علائم شان دریافت کنند. برای موارد شدید درمان باید شامل مراقبت هایی جهت حفظ عملکرد اندام‌های حیاتی نظیر قلب و ریه باشد

١٠- آیا گرم شدن هوا به توقف فعالیت کرونا کمک می کند
هنوز مشخص نیست که تغییرات دما چه تاثیری بر شیوع این ویروس دارد برخی ویروس های دیگر مانند آنفولانزا و سرماخوردگی در هوای سرد  شایع می شوند ولی این به معنی ممکن بودن ابتلا به آنها در ماههای دیگر سال نمی باشد برای این ویروس جدید نیز همچنان نیاز به مطالعات بیشتر داریم

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار