وجود ناخالصی در ماده اولیه

چرا تولید رانیتیدین متوقف شد؟

تا اطلاع ثانوی تولید و توزیع رانیتیدین در کشور ممنوع می باشد و مصرف این دارو برای عموم مردم توصیه نمی شود

چرا تولید رانیتیدین متوقف شد؟
با توجه به بررسی های صورت گرفته و اطلاعیه اخیر مراجعی نظیر FDA ایالات متحده آمریکا و TGA استرالیا در خصوص ایجاد ناخالصی نیتروزآمین از نوع NDMA در فراورده های دارویی رانیتیدین و نامه سازمان غذا و دارو به شرکت های تولید کننده، تا اطلاع ثانوی تولید و توزیع این دارو در کشور ممنوع می باشد و مصرف این دارو برای عموم مردم توصیه نمی شود. بررسی های آزمایشگاهی نشان داده اند، حتی اگر در زمان تولید رانیتیدین میزان نیتروزآمین در فراورده تولید شده صفر یا در حد مجاز باشد، با گذشت زمان این ناخالصی در فراورده ایجاد و ممکن است به حدود بالاتر از سطوح مجاز برسد. شرایط نگهداری دارو مانند مجاورت با دمای بالا و یا مدت زمان طولانی نگهداری حتی در دمای اتاق می تواند میزان نیتروزآمین را افزایش دهد. نیتروزآمین یک ماده سرطان زاست که در سوسیس، کالباس و ماهی دودی یافت می شود.

 استریپ آفتوژل جایگزین رانیتیدین
استریپ آفتوژل با منشاء‌ گیاهی که برای ترمیم زخم های مخاط دهان از سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را اخذ نموده و از عصاره گیاه شیرین بیان تهیه شده است می تواند به عنوان جایگزین رانیتیدین برای کمک به ترمیم زخم های گوارشی استفاده شود. عصاره گیاه شیرین بیان به دلیل داشتن ماده موثره گلیسیریزیک اسید می تواند ترمیم زخم های گوارشی را نیز تسریع نماید. 

آیا مصرف زیاد عصاره شیرین بیان توصیه می شود؟
خیر. مصرف مقادیر زیاد عصاره گیاه شیرین بیان می تواند باعث افزایش فشار خون شود. مقدار عصاره بکار رفته در استریپ آفتوژل محدود است و اختلالی در سیستم فشار خون ایجاد نمی کند.

بسته بندی استریپ آفتوژل به چه صورت است؟
استریپ آفتوژل بصورت پولک های گرد و قهوه ای روشن با وزن ۱۰ میلی گرم تهیه شده است و ۲۰ پرک در یک بسته بندی فلاکن عرضه می شود. این دارو در مخاط دهان می چسبد و آهسته همراه با بزاق دهان حل می شود. طعم این فراورده شیرین است ولی فاقد قند می باشد. شیرینی استریپ آفتوژل به دلیل وجود گلیسیریزیک اسید موجود در آن است که ۵۰ برابر از ساکارز شیرین تر است. 

طریقه استفاده استریپ آفتوژل برای کاهش التهابات ملایم گوارشی به چه صورت است؟
اگر برای ترمیم زخم دهان از استریپ آفتوژل استفاده شود هر ۸ ساعت یک پرک و اگر برای ناراحتی گوارشی از این دارو استفاده شود هر ۸ ساعت ۲ پرک در طرفین دهان چسبانده می شود. دارو به تدریج اثر درمانی خود را اعمال می کند. برای خرید استریپ آفتوژل از داروخانه دارویاب از لینک زیر استفاده کنید:

 

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار