آنچه باید در مورد متیل فنیدات بدانید

سوء مصرف ریتالین

این دارو مهارگر قوی دوپامین و به میزان کم‌تری نوراپی‌نفرین در سیستم اعصاب مرکزی است

دکتر مروارید عالیشاه
متخصص اعصاب و روان

متیل فنیدیت (ریتالین) 

اکثر افراد به خصوص دانشجویان  با نام این دارو آشنایی دارند و از آن، جهت افزایش توجه و تمرکز و نیز شب زنده داری در شبهای امتحان مورد سوء مصرف قرار میدهند. این دارو  بیشتر به نام تجاری آن، ریتالین شناخته می‌شود و از ترکیبات مشابه امفتامین‌ها است.

متیل فنیدیت برای درمان افسردگی، نشانه‌های نارکولپسی، و برخی از مبتلایان اختلال کم‌توجهی  بیش‌فعالی تجویز می‌شود.
شایع ترین کاربرد آن در اختلال بیش فعالی و نقص تمرکز می باشد. این دارو مهارگر قوی دوپامین و به میزان کم‌تری نوراپی‌نفرین در سیستم اعصاب مرکزی است. درحقیقت  نقص فعالیت این دو ماده شیمیایی موجود در مغز( نوروترنسمیتر دوپامین و نور_اپی‌نفرین) از علل بروز سندرم اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی در کودکان و بزرگسالان می باشد. 

متیل فنیدت با افزایش فعالیت این دو آمین عصبی در بهبود این بیماری مؤثر است.

هرچند متیل فنیدیت دارای اسکلت و ساختار آمفتامینی است ولی برخلاف آن توانایی آزادسازی کاتکول‌آمین‌ها را ندارد و بازجذب سروتونین را نیز مهار نمی‌کند و از این جهت به آمفتامین برتری دارویی دارد.

نکات مهم در خصوص مصرف متیل فنیدات

👈برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی‌قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک‌های حرکتی و کودکان زیر ۶ سال مصرف این دارو منع دارد.

👈قابل ذکر است احتمال اعتیاد و وابستگی به دارو و سوءاستفاده از آن وجود دارد .از علائم ترک جسمانی و روانی این قرص می‌توان به دردهای عضلانی، خواب آلودگی و افسردگی نام برد. 

👈این دارو فقط برای افرادی تجویز می‌شود که سابقه کامل آنها به‌طور دقیق ارزیابی شود.


 👈برای بیمارانی با واکنش حاد استرس نباید تجویز شود.

 👈در مصرف طولانی مدت دارو، بهتر است آزمایش‌های منظم شمارش سلول‌های خونی و شمارش پلاکت‌ها نیز انجام شود.

 👈این دارو نباید به صورت سرخود جهت افزایش تمرکز در شبهای امتحان، درمان حالت‌های خستگی مفرط طبیعی، افسردگی و سایکوزها توسط بیمار استفاده شود.

👈نیاز به ادامه مصرف دارو باید مرتب توسط پزشک ارزیابی شود و در زمان تعطیلات و زمان‌هایی که مصرف آن نیاز نیست، مصرف کاهش یافته یا قطع شود
.

 👈افزایش درجه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.

 👈فشارخون، تعداد نبض و بیماری‌های قلبی و عروقی باید به صورت دوره ای و در طول مصرف ریتالین پایش شوند. در صورت وجود هرگونه بیماری قلبی و عروقی یا ابتلا به پرفشاری خون تجویز ریتالین باید با احتیاط تحت نظارت روانپزشک صورت گیرد.

اخبار مرتبط

آگهی های عمومی

گلوتریو امگا3 شیاف ایبوپروفن شربت نوسکاف اپلیشکن اندرورید و آی او اس دارویاب-app drug info

آخرین اخبار